V sedle bicykla cez hory a lesy za prírodnými krásami Malej Fatry

Žilina - Oravska Lesná - Zázriva - Terchová

„Si ready?“
„Že váhaš!“

Vyrážame z čarovného zámockého parku pri Budatínskom zámku v mestskej časti Žiliny, ktorý bol kedysi vodným hradom, inými slovami – chránený riekami a priehradami. Tentokrát sme zvolili cyklistickú trasu výlučne po asfaltkách na cestných a trekingových bicykloch.

Saganovo mesto máme čoskoro za chrbtom a pred nami jasný cieľ: Stará Bystrica. Prechádzame dedinami, kde je cesta menej frekventovaná – Nededza, Gbeľany, Krasňany, Lutiše, Radôstka. Každá z nich má svoje osobité čaro. Jemný vietor sa mi opiera do čela. Keď jazdíte na dvoch kolesách, vnímate to ako príjemné osvieženie.

Po hodine mierneho cyklistického tempa a zdolaných prvých 37 kilometroch schádzame z bicykla v Starej Bystrici. Priamo v jej srdci, na Rínku sv. Michala. A ja strácam dych. Nie z bicyklovania, kondičku mám dobrú, ale z atmosféry mesta. Celková úprava námestia, moderné budovy v kombinácii s drevom, fontána, dlažba s ornamentmi, kaviarničky, pouličné lampy v tvare lampášov a ako inak, stojany na bicykle No hádam najvzácnejší skvost námestia je orloj. Chodievame do sveta obdivovať ten pražský, ale že máme jeden doma, to vie málokto z ľudí mimo regiónu. Objednávame si v blízkej kaviarničke osviežujúci nealko drink, aby sme o niekoľko minút zažili predstavenie orloja, ktoré prebieha vždy o celej hodine. Dočkali sme sa! Zazvonia zvony, pri ktorých odrátavame čas. Potom iné zvony, ktoré spustia promenádu figúrok svätcov akýmkoľvek spôsobom prepojených so Slovenskom. Cyril a Metod medzi nimi nesmú chýbať. Celý tvar budovy s orlojom má podobu sediacej Panny Márie sedembolestnej, patrónky Slovenska. Medzi vonkajšou výzdobu orloja spoznávame podobizeň Pribinu, Svätopluka, A. Bernoláka, Ľ. Štúra, M. R. Štefánika či A. Hlinku. Myslím, že náš orloj, aj keď nie je tak monumentálny, môže konkurovať tomu v Prahe.

Láka nás aj Zbojnícka bašta na námestí. Istá legenda vraví, že kto si zatancuje na zbojníckom kameni pred baštou, splní sa mu jeho najtajnejší sen. Nuž, nezatancujte si
Ešte neodchádzame, vychutnávame si ďalšie zážitky, ktoré Stará Bystrica ponúka. Neďaleko je stará kamenná rozhľadňa na vrchu Bobovec. Držíme sa žltej značky a šliapeme 6 km približne hodinku a pol do nadmorskej výšky 723 m n.m. Zo začiatku ideme po asfalte, potom lúkou, až sa vnoríme do lesa, aby sme sa opäť vynorili po niekoľkých minútach na poľnej cestičke, skadiaľ je k rozhľadni už len kúsok. Na vyhliadkovej plošine sme fascinovaní výhľadom na Starú Bystricu a okolité kopce. Vidíme aj Malú Fatru, Martinské hole či Veľkú Raču. Po hodine schádzame dolu. Spočiatku zvažujeme inú spätnú trasu – technický zjazd do Starej Bystrice úzkymi chodníčkami so strmým klesaním. No napokon sa vraciame tou istou trasou, ako sme prišli. Popri ceste zbadáme kaplnku, na chvíľu sa zastavíme.

V Starej Bystrici sa viete zdržať aj dlhšie, je možné ubytovať sa priamo v centre i mimo centra, napr. v zaujímavých dreveniciach či penziónoch. Tá atmosféra!
Je 15:00 a my sme sa rozhodli pokračovať do Oravskej Lesnej. Po hlavnej ceste je to polhodina. Vedeli ste, že je to jedna z najchladnejších obcí na Slovensku?

Privábila nás Oravská lesná železnica. Ešte sme v časovom limite, aby sme stihli jazdu vláčikom. Za prepravu bicyklov si priplatíme 0,50 €. Cestou smerujeme do prevýšenia 120 m. Celá atrakcia trvá hodinu, vrátane prestávky s možnosťou využiť tamojšiu vyhliadkovú vežu či prejsť sa po okolitom lese.

Nabití novou energiou pokračujeme na trase do Zázrivej, vzdialenej od Oravskej Lesnej 54 km. Je to síce cesta druhej triedy, ale pre nás je podstatné, že je obklopená z oboch strán prírodou, takže máme pocit, akoby sme brázdili les. Ubytovali sme sa v jednej zo zázrivských dreveníc. Večer sme sa ojedli tradičných syrových korbáčikov (ich výroba vraj vznikla práve tu, v Zázrivej) a pribalili si niečo do batoha aj na druhý deň.

Skoro ráno opäť sedíme v sedle bicykla a trielime do 10 km vzdialenej Terchovej. Jánošíkove diery v národnej prírodnej rezervácii Rozsutec nenechajú v stave pokoja žiadnu turistickú či cestovateľskú dušu. Tiesňavy a kaňony, vodopády s výškou 1 až 2 metre, spev vtákov, šum potoka, nepoškvrnenosť prírody, blankytná obloha, chodníky s lávkami, rebríkmi a reťazami. Všetky tri časti: Dolné, Nové aj Horné diery ponúkajú nezabudnuteľný zážitok.

V Terchovej odporúčam zaujímavý výlet do Vratnej doliny, vhodný na celý deň. My však máme istý časový baget a tak sme ešte zvolili centrum mesta, kde sme si dali neskorý obed. Návrat domov, do Žiliny, ubehol rýchlo, ani sa nám nezdá, že hodinu.

Krásny cyklistický výlet, priatelia, krásne lokality, krásne zážitky! Celkové prevýšenie na tejto trase je 1394 metrov n.m. a celková dĺžka 110 kilometrov.
Odporúčam vrelo všetkým cestovateľským a cyklistickým dušiam.

Aj JA chcem ísť
na cyklotúru

Zúčastni sa cyklotúry, ktorá je vytvorená priamo podľa tvojich požiadaviek so sprievodným vozidlom.

Kontaktuj nás
Nápíš e-mail+421903 128 966

Čo ponúkam

Samozrejme, výlety do okolia Vašej dediny či Vášho mesta majú svoje čaro. Avšak, časom už takéto cyklotúry začnú byť trochu stereotypné. A aby sa to nestalo, od toho som tu ja. Aby vaše cyklistické cesty boli popretkávané zážitkami a pôžitkom z jazdy.

Prioritou tejto stránky je informovať fanúšikov cyklistiky o organizovaných cyklotúrach, ktorých môžu byť súčasťou a vyskúšať si ich. Najčastejšie je to jednodňový výlet v sobotu, nedeľu ale aj víkendová cyklotúra s ubytovaním.

Ste skupina aktívnych či rekreačných cyklistov, ktorá plánuje dlhšiu trasu? Alebo sa chystáte na dovolenku a trápi vás otázka, ako prepraviť do cieľovej destinácie vaše bicykle?

Prepravím vás a vaše bicykle alebo len vaše bicykle do vami zvolenej destinácie na Slovensku i v zahraničí. Prevoz zabezpečujem minibusom Peugeot Boxer s kapacitou 8 miest na sedenie a 8 miest pre bicykle a aj viac.